You are currently viewing ניקוי אביב | דטוקסיפיקציה

ניקוי אביב | דטוקסיפיקציה

 דטוקסיפיקציה- מהות הטיפול על פי הרפואה הסינית

בקרוב יחול חג פסח וכבר מסביבי אני רואה משפחות שמתכוננות ע"י סידור, ניקוי הבית והשלכת חפצים ובגדים ישנים. במשפחות דתיות לניקיון נוספת מטלה נוספת והיא ביעור החמץ וסילוקו גם מהפינות החשוכות ביותר. פעולות ניקיון אלו , חשובות ונחוצות, אך מה עם הבית האינטימי והאישי של כל אחד מאיתנו ? מה עם גופינו ?
האם גופינו לא נזקק לפחות פעם בשנה לניקוי פסח ואולי גם לביעור החמץ הפנימי ?

ניקוי אביב לפי הפילוסופיה הסינית


האביב הינו תקופה של פריצה והתחלות חדשות, הוא קשור לפאזת העץ. לכיוון מזרח ולזריחה, לאקלים רוח, לטעם חמוץ ולאיברים כבד וכיס מרה.
בכדי שתהיה תנועה חזקה, כמו נביטה של זרע ופריצתו מהאדמה, עלינו לוותר על העודפים הפיזיים, הפסיכולוגיים והנפשיים שמכבידים ומגבילים אותנו.

בפן הנפשי בכדי לעשות שינוי בחיים, יש לוותר על תפיסות מנטאליות שהיו לי בעבר.  רצוי לפעול לפי פרדיגמות חדשות לדוגמא, בכדי להפוך משכיר לעצמאי, יש צורך לשנות את התפיסה שאני צריך מישהו שינהל אותי לתפיסה והתנהלות של לקיחת עצמאות ואחריות עלי ועל חיי. נאמר שבני ישראל נדדו במדבר 40 שנה מכוון שהיה צריך זמן לשנות את התפיסה מעבד לאדם בן חורין.

בפן הפיזי – אם אני רוצה לקפוץ אני מתכנס פנימה, השרירים שלי מתכווצים. (זהו תהליך שקשור לחורף ולפאזת המים) אך, בכדי לקפוץ, עלי לשחרר את השרירים המכווצים בבת אחת.
אם יש עלי משקל עודף הקפיצה תהיה פחות חזקה.

בפן הפסיכולוגי – רובנו לוקחים על עצמנו שק גדול של אבנים שנקרא הכעסים שלנו.
אנו כועסים על הורינו שלא תמכו בנו מספיק, בבן זוגנו שלא מעריך/ מפרגן/ אוהב, על ילדנו שלא עומדים בציפיותינו בחברים ועמיתים לעבודה שעשו לנו כך, או שעלבו בנו.
כל הכעס, הטינה והחמיצות מכבידה עלינו ולמעשה פוגעת בנו יותר מכל ומרעילה את הסביבה הפנימית שלנו.

ניקוי אביב יעזור לנו לשחרר, להרפות ולהיפרד לשלום מכל אותו חמץ וחמיצות פנימית. זוהי טינה  שאינה מתאימה עוד לחיינו כרגע ולהתחיל מחדש ביתר קלות.

ניקוי אביב בגופינו


גופנו הוא יצירה נפלאה אשר קולטת כל יום אלפי חומרים כימיים וביולוגים ומעבדת אותם על מנת להפוך אותם לגופנו. הוא עושה את זה בתהליך שנקרא מטבוליזם והוא למעשה תהליך של שריפת אנרגיה ובנייה. אולם, גופנו אינו מושלם, תהליך השריפה והפקת האנרגיה יוצר כתוצר לוואי רעלנים.
ניתן להשוות זאת למנוע המכונית, שכתוצר לוואי לשריפת הדלק יש פיח שלאורך זמן מצטבר בדפנות המנוע ופוגע בתפקודו . בנוסף לרעלנים שנוצרים בגופנו אנו סופגים כל יום רעלים מבחוץ. דרך המזון אנו אוכלים מוצרים סינטטיים שיש בהם צבעי מאכל, חומרים משמרים, חומרי הדברה וריסוס ועוד. דרך המים והאוויר אנו סופגים זיהום תעשייתי כגון עשן, פיח, מתכות כבדות ורעלים תעשייתיים.
דרך עורנו אנו סופגים צבעי שער, מוצרי קוסמטיקה , משחות ומוצרי היגיינה.

הרעלים נאגרים בכל תאי הגוף, אך בעיקר בכבד שתפקידו לסנן ולפרק רעלים.
עומס רעלים מכריע את הכבד וגורם לתסמינים כגון 
מיגרנה, בעיות פוריות,
מעי רגיש, דלקות עיניים, עייפות, תשישות, דיכאון ואלרגיות.

עקרונות ניקוי אביב


התזונה ניקוי אביב 
מורכבת מאוכל חד גוני, עשיר בסיבים ומתובל בצורה מינימאלית.
לשם כך, אנו משתמשים בשעועית מאש ובאורז מלא. מאכלים אלו קלים לעיכול והם לא חומציים, או בסיסיים מדי. הסיבים גורמים למילוי מערכת העיכול ולניקויה משיירים. כמו כן הם גורמים להפרשה רבה של מיצי מרה, שדרכם הכבד יכול להוציא את הרעלים מתוכו. בנוסף משתמשים בסלט מעלים הירוקים שיש בהם חריפות קלה ומרירות. בעיקר חסה, פטרוזיליה, כוסברה, רוקט, חרדל, או להנביט חלק משעועית המאש.
ירקות אלו עשירים בכלורופיל, שהוא נוגד חמצון שעוזר בניקוי הדם ותורם לתפקוד הכבד.
השתייה היא מים או תה צמחים, (ללא קפאין) וללא שימוש בסוכר.
כדי להגיע ליעילות, רצוי לעשות את הניקוי לפחות שבוע כאשר
מומלץ להגיע לפחות לעשרה ימים.

ריאקציות בתהליך הניקוי


בתחילת תהליך הניקוי ישנם סימפטומים לא נעימים כתוצאה מכך שאנו מוציאים פסולת שהייתה שקועה ומוסתרת בגוף. הגוף מוציא את הרעלים בכל דרך אפשרית ולכן דרך העור ייתכנו פצעים, הזעה שמנונית ואקנה. דרך מערכת העיכול ייתכנו שינויים במרקם היציאות, עצירות, או שלשול. אצל נשים תיתכן הפרשה ווגינאלית.  בדרך דרכי הנשימה יציאה של ליחה ונזלת.
הרעלים שיוצאים מהכבד גורמים גם לתחושת עייפותמיגרנה ועיניים אדומות וצורבות.

בעקבות יציאת רעלים נפשיים, בתחילת הטיפול נחוש עליה של כעסים ועצבנות.

לאחר מספר ימים, התופעות נחלשות.אז נחוש עלייה רבה באנרגיה ובערנות והרגשת קלילות, החושים מתחדדים, בעיקר חוש הטעם והריח ועולים רעיונות חדשים והריכוז משתפר.

איך מתמודדים עם הריאקציות


הדרך להתמודד עם התחושה הרעה היא קודם במודעות להופעת הריאקציות. הבנת המטרה שלשמה אתה סובל כרגע וליתרונות שבסיום התהליך.
כמו ניקוי הבית לפסח, שהוא עבודה קשה, אך בסוף מרגישים נפלא.

כדאי להודיע לאנשים הקרובים מה אתם עושים ומה עלול לצאת נפשית כתוצאה מכך
. רצוי להרבות בפעילות גופנית אירובית שתעזור בהזעה ובהוצאת רעלים, כמו כן. פעילות גופנית תעזור לכם להוציא את הכעס והטינה שהייתה בכם בצורה חיובית ולא על יקירכם. (ובכך להתחיל מעגל כעס חדש).

דיקור סיני יכול לסייע גם בניקוי עצמו וגם להרגיע ולקבל בשוויון נפש את הריאקציות הרצויות.

מתכונים

 תבשיל אורז מלא ושעועית מש (4 מנות)

1 כוס אורז מלא עגול, ארוך

חצי כף מלח

1 בצל בינוני קצוץ

2 שיני שום טרי קצוצות

2 גזרים, או קישואים

יש להשרות את האורז בין 2-8 שעות לפני הבישול כדי להשביח את הטעם ולקצר את זמן הבישול.

בסיר בעל תחתית עבה מטגנים קצת את הבצל ושום במעט שמן זית מוסיפים את האורז והמלח. ממשיכים לטגן, מוסיפים את הגזר, או הקישוא ואז מוסיפים 2 וחצי כוסות מים רתוחים. מביאים לרתיחה, מכסים את הסיר וממתינים 30-45 דקות.
כשנגמרים המים מכבים את האש, מכסים את הסיר עם מגבת מטבח דקה וממתינים 20 דקות.
לשים בצלחת ולקצוץ פטרוזיליה, או כוסברה ומעט שמן זית ולערבב עם התבשיל החם.

ניתן לבשל את המאש באותה דרך, אך על כוס מאש לשים פחות מים מכיוון שהוא פחות סופח מים.

בתיאבון !

אזהרה !!!

ניקוי אביב הוא תהליך שמומלץ לרוב האנשים, אך ישנם מקרים שאין לעשות תהליך זה, או לעשותו בפיקוח מטפל מקצועי : אנשים עם סוכרת לא מאוזנת, נשים מיניקות, או בהריון, אנשים עם בלוטת תריס לא מאוזנת, אנשים עם מחלות כרוניות קשות והפרעות נפשיות.

סיכום


אני יושב עכשיו מול המחשב חמישה ימים מתחילת הניקוי. ראשי כואב מעט,עיני צורבות ויצאו לי פצעים בגב. יחד עם זאת עשיתי שבעה קילומטר של הליכה מהירה וכתבתי בתוך יום מאמר זה לאחר שכבר כמה חודשים לא היה לי רעיון חדש ומקורי לכתיבה.
כמו בשנים קודמות, אני יודע שלאחר הקושי ההתחלתי, הרווח הפיזי (הורדתי 2 ק"ג בשבוע)והנפשי ישתלם. אני מזמין אתכם ליצור קשר לתמיכה ליווי והדרכה ולתת מענה לכל שאלה בנושא.

כתיבת תגובה