You are currently viewing הסוד שנשים מסתירות

הסוד שנשים מסתירות

הקדמה

אנו חיים בתקופה מודרנית שמאפשרת מודעות גדולה יותר לגופינו וביטוי רב יותר לרגשות ולנפש.  זהו תהליך שיכול להאיץ את התפתחותנו ואיכות חיינו. עם זאת שמתי לב בעשרים וחמש השנה שבהן טיפלתי במאות אנשים, שרובן הגדול הנו נשים, שישנו סוד גדול שנשים רבות חוששות להביע ולספר לי עליו, גם לאחר שנוצר אמון לגבי הדרך המקצועית שבה אני מטפל. הסוד הזה קשור להפרשות ווגינליות שנשים רבות סובלות ממנו והוא פוגע באיכות חייהן. חשוב להבין שכמו כל תסמין חיצוני הפרשות ווגינליות הן קצה הקרחון לבעיה פנימית, גופנית, רגשית ונפשית.

נוכחתי שנשים רבות מעדיפות להתעלם, להתבייש ואף לא להסתכל במראה על איבר מינן. הסודיות הזו מתחזקת במיוחד כשמופיעה הפרשה ווגינלית וריח שאינו נעים. האישה שסובלת מבעיה זו לא תזכיר את הבעיה ולא תדווח על שיפור במצבה, אלא אם אשאל אותה ישירות על כך.

במאמר זה אסביר מהי הפרשה ווגינלית תקינה, מהי הפרשה שמעידה על בעיה פנימית פיזית או רגשית נפשית. איך הרפואה המערבית מאבחנת ומטפלת ואיך הרפואה הסינית רואה את התסמין שמטריד נשים רבות כל כך. ואיך היא תטפל בו בצורה מוצלחת שגם תמנע את חזרתו בהמשך.

הפרשה תקינה

הפרשה מהנרתיק היא תופעה טבעית אצל נשים בגיל הפוריות (השנים שבין הווסת הראשונה בסביבות גיל 12 ועד סביבות גיל 50 שבו מפסיק המחזור) . הנרתיק מפריש בצורה טבעית ובריאה כל יום  בין 1 ל־4 מיליליטרים של נוזל לבן, צהבהב או שקוף וחסר ריח. מלבד הפרשות הווסת המוכרות. כ-12 יום לאחר היום הראשון של הווסת תהיה הפרשה צמיגית ושקופה דמוית חלבון ביצה. זוהי הפרשת הביוץ והיא תקינה לחלוטין.

מתי הפרשה אינה תקינה?

לנשים רבות יש במהלך החודש גם הפרשות נוספות שאינן הפרשות בריאות . יש כמה סימנים שיכולים להצביע על כך שההפרשה ותסמינים נלווים מעידה על בעיה פנימית כגון: אדמומיות וגרד וגינלי חזק, צריבה ונפיחות של הנרתיק, הפרשה ירוקה צהבהבה או לבנה גושית, הפרשה עם ריח חזק, הפרשה דמית, כאב במתן שתן או בקיום יחסי מין.

מהם הגורמים להפרשה לא תקינה ברפואה המערבית ?

ישנם מספר גורמים להפרשה לא תקינה :

  1. גורם זיהומי כגון פטרייה (קנדידה), דלקת חיידקית  בקטריאל וגינוזיס, כלמידיה, ניסריה גונוריאה (מחלת הזיבה), סטרפטוקוק  A,טפילים כגון טריכומונס, ווירוסים כגון הרפס סימפלקס ונגיף הפפילומה (HPV) .
  2. תגובה אלרגית לגופים זרים  אשר גורמים לגירוי הנרתיק כמו הלטקס ממנו עשוי הקונדום, סבונים ומשחות שונות וגם אבקות הכביסה הרגילות.
  3. שינויים ברירית הרחם שנגרמים בתקופת גיל המעבר כתוצאה מירידה בהורמון האסטרוגן אשר יוצר יובש ווגינלי.
  4. אקטרופיון – מעבר של תאים מתעלת צוואר הרחם אל פתח צוואר הרחם שהוא הקרוב ביותר לווגינה
  5. וולוודיניה – כאב באזור הווגינה שנובע מרגישות יתר של העצבים בפות
  6. גידולים ומחלות עור שונות כגון ליכן פלאנוס
  7. הריון

האבחנה של הרופא המערבי תתבסס על סיפור המקרה ותלונות נלוות, בדיקות גופניות ובדיקות ספציפיות במיקרוסקופ של ההפרשה. למשל בפטרייה ההפרשה תהיה סמיכה ולבנה, ותלוּוה בגרד, באודם ובתחושת צריבה. בדלקת חיידקית ההפרשה תהיה בד"כ מימית ובצבע לבן אפור וללא גרד או תלונות של אי נוחות בעור. טריכומונס יגרום להפרשות צהובות ירקרקות מהנרתיק עם ריח חריף דמוי ריח דגים.

פטריית הקנדידה

​כשני שליש מהנשים עלולות לסבול מזיהום פטרייתי בפות ובנרתיק של פטריית הקנדידה. פטריה זו מצויה באופן נורמלי בגוף גם בחלל הפה, הגרון, והמעי. הגורמים לעליה בפטריית הקנדידה הם: טיפול אנטיביוטי ,סוכרת, הרגלי אכילה לקויים, תרופות סטרואידליות.

הטיפול המערבי בהפרשות ווגינליות

לאחר אבחנת הרופא הוא ייתן אנטיביוטיקה או משחה אנטי פטרייתית וימליץ על הקפדה על היגיינה ושימוש בסבון ווגינלי. במקרים רבים הטיפול לא מביא לתוצאה הרצויה וההפרשה הווגינלית נוטה לחזור.

הפרשות וגינליות לפי הרפואה הסינית

בספר שמהווה את הבסיס לרפואה הסינית כתוב "המחמם העליון הוא כמעין ערפל, המחמם האמצעי הוא כמעין תחמיץ והשריה, תסיסה ובישול. המחמם התחתון הוא כמו ניקוז".  הרפואה הסינית מחלקת את גופנו לשלושה חלקים : חלק אמצעי שקשור לאדם וליכולתו דרך מערכת העיכול לקבל את החומרים הפיזיים של המזונות והחומרים הנפשיים (שאנו קולטים דרך חמשת החושים). בקיבה נוצר מרק מזין שבאמצעות חומצת הקיבה והאנזימים שמופרשים מבלוטת הלבלב למעי הדק אנו מעכלים ומתמירים את החומר החיצוני כך שיהפוך להיות חלק מגופנו ונפשנו. המחמם המרכזי עושה זאת ע"י חימום והעלאת החומרים שהוא עיכל ופירק למרכיבים יותר פשוטים וקלים אותם הוא מעלה לחלק העליון השמיימי חלק שקולט את אותם חומרים מעבה אותם למעין עננים ואחראי להפיץ את החומר הפיזי והאינפורמציה הנפשית דרך הלב, הראות ובלוטת התריס לכל תאי הגוף בכדי להזינם.

את מה שהחלק האמצעי אינו מעכל בצורה טובה הוא  מעביר לחלק התחתון שקשור לאדמה שם יש תהליך נוסף של הטמעה של חומרים דרך המעי הגס והכליות (למשל מינרלים במעי הגס ודרך הנוזלים שעוברים בכליות). בתוך מעבה האדמה ובמיוחד לכליות (באמצעות הורמוני האדרנל) יש אנרגיה חזקה שיוצרת תנועה וחילוף חומרים שמאפשר לחומרים חיוניים להישאר בגוף ולהזינו. מה שאינו נחוץ לגוף ינוקז החוצה דרך שלפוחית השתן ודרך המעי הגס.

כל התהליך המופלא הזה מיוצר ומנוהל תמיד דרך נוזלים שמהווים שני שליש מגופנו ונקודות הדיקור המרכזיות ברוב הטיפולים נקראות באר, מעיין, פלג, נהר וים שהן מילים אשר קשורות למים ולנוזלים.

התהליך הזה הוא אותו תהליך שקיים בטבע וקשור ליכולת שלנו גם היום להתקיים. הים מכסה שני שליש משטח כדור הארץ. מי הים מתאדים באמצעות חום השמש והופכים לעננים שמורידים עלינו גשמי ברכה שמשקים את שדותינו ומחלחלים לאדמה. באדמה נקווים המים ונוצרים נביעות מים שהופכים למעיינות, פלגים ונהרות אשר את המים לים ולסיבוב נוסף. חשוב כמו כן לזכור שהמים שמחלחלים הופכים למי תהום ונותנים תמיכה לאדמה. ללא התמיכה הזאת האדמה קורסת ( הבולענים באזור ים המלח הם עדות ברורה לכך) כמו כן ללא מי התהום הנהרות שלנו היו נהרות אכזב שאינם זורמים כל השנה ואינם מאפשרים בסיס ליצירת מזון כל השנה.

אז מה משתבש והופך להפרשה ווגינלית

כאשר יש הפרשות ווגינליות הדבר מעיד על תקיעות בנוזלים שיוצרת ביצה. מקומות שבהם יש מים עומדים מאפשרים לחיידקים ופטריות לשגשג. בנוזלים המצטברים יש חלקי מזון ששוקעים ובשילוב עם החיידקים שמנצלים את החומרים הללו להזנתם ולשגשוגם  מתחיל תהליך תסיסה של המשקעים המזינים. התסיסה מביאה לריח רע בהפרשות ולגירוי של עור הווגינה שהופך לאדמומי ומודלק עקב ניסיון הגוף להילחם באותם פולשים.

ישנן שתי פתולוגיות שמגורמות להפרשות ווגינליות :

חוסר וחולשה – בימינו כשאידיאל היופי גורם לנשים לרצות להיות רזות ואין אישה שלפחות פעם בחייה עשתה דיאטה שמורכבת ברובה מתזונה קרה שמורכבת מהרבה סלטים חיים שמקררים את הגוף ובנוסף לאורך חיים מתיש או חוסר שינה גורמים לחולשה וירידה בוויטליות ובאש הפנימית. תהליך החימום והאידוי שתואר אינו מתרחש כראוי וכאשר אין חום ותנועה מעלה הנוזלים שוקעים למקום הנמוך ביותר וגם תנועתם מואטת עד עצירה, דבר שיוצר ביצה. לרוב ההפרשות יהיו יותר לבנות או מעט צהבהבות ויהיה ריח חלש יחסית. תהיה תחושת גירוי ווגינלי שהיא עדינה יחסית.  האישה תרגיש יותר עייפה ולאחר הווסת העייפות תגבר, תהיה רגישות למזגנים ולקור, תחושת דכדוך עד דיכאון , לעיתים יהיו טחורים או פיסורה ויהיה חשק לפחמימות ולמתוקים.

עודף ותקיעות – טראומות מיניות שלא טופלו ובעיות רגשיות שקשורות לדימוי הגוף, למיניות ולנשיות ולפעמים גם סטרס כללי וממושך יוצרים באזור הווגינלי כיווץ שרירים וחסם שמפריע לניקוז הנוזלים באגן. גם כאן יתחיל תהליך שמוביל לביצה ולשגשוג של גורמים לא רצויים בתוכה, אך מיכון שהאישה אינה חלשה אלא בעודף ההפרשות הווגינליות יהיו צהובות עד חומות ירקרקות ובעלות ריח חזק. תהיה תחושת גירוי וגרד חזקה.  תופעות קדם ווסת יהיו חזקות כגון כאבים קשים, נטייה להתפרצויות זעם, נפיחות בחזה. דימום הווסת יינטה להיות עם גושים (קרישי דם).

מהי אסטרטגיית הטיפול בבעיית הפרשה ווגינלית

החידוש בדרך הטיפול האינטגרטיבי הנו בטיפול בו זמני בפטרייה ובחיידקים אבל בו זמנית ניקוז הנוזלים התקועים שהם אזור המחיה והשגשוג של אותם פתוגניים. ברגע שנשנה את אזור המחייה אותם מזיקים לא יוכלו לחזור ולשגשג.

הטיפול דרך דיקור סיני בהפרשה וגינלית

נקודות דיקור רבות בגוף עוסקות, כפי שתיארתי, בתנועת נוזלים בכלל ובניקוז נוזלים באגן. ישנן נקודות דיקור שתעזורנה לשחרר סטרס ורגשות תקועים ולסייע לך לבטא את אשר על ליבך, תוך כדי שימוש בנקודות שמשרות שלווה ומאפשרות התמודדות עם הטראומות הכלואות ללא יציאה מהאיזון הנפשי. בטראומות מיניות ובבעיות רגשיות עמוקות יש לשלב את הטיפול ברפואה סינית עם טיפול פסיכולוגי .

הטיפול דרך צמחי מרפא  בהפרשות ווגינליות 

צמחים רבים אשר גדלים בטבע באזורי ביצות ומים, מסייעים לגוף בהתמודדות עם הנוזלים הכלואים. שימוש בפטריית הפוליפורוס תסייע להתמודד עם חיידקים, וירוסים ופטריות ולא תאפשר את שגשוגם. ישנן פורמולות סיניות רבות שנבנו במיוחד לחיזוק האנרגיה של האישה, הסדרת תנועת הדם, הנוזלים והמחזור וסיוע ברגשות שנכלאו.

לאחר לקיחת אנטיביוטיקה שהורגת חיידקים פולשים מזיקים אך גם את החיידקים הטובים שנמצאים במערכת העיכול ובווגינה, יש צורך לקחת פרוביוטיקה ובכך למנוע שגשוג פטריות וחיידקים.

טיפול דרך תזונה ואורח חיים בבעיות  ווגינליות

הטיפול בהפרשה ווגינלית מחולשה מצריך לרוב שינוי תזונתי. הורדת השמרים (שהיא סוג של פטריה שבאמצעותה אנו מתפיחים את הלחם) והגבלה בסוכרים פשוטים וקמח לבן. תזונה נכונה היא לעיתים מכרעת בתהליך הריפוי. התמודדות עם קושי בדימוי הגוף כולו והפות בפרט מצריך כלים נוספים שחלקם מצריך טיפול פסיכולוגי. התמודדות עם נושא מיניות ויחסי מין מצריך לפנות למטפל/ת בטנטרה  או עיסוי רחם (ארויגו) .אישה בת 40 שטיפלתי בה וסבלה מדימוי גוף נמוך הלכה בעצתי ללמוד ריקודי בטן דבר שחיזק את הדימוי העצמי, החושניות והמיניות. יש הרבה כלים שניתנים כמענה לחסמים שונים ויש להתאימם בהתאם לצרכים והיכולות.

אם ההפרשה נגרמת מרגישות אלרגית רצוי להשתמש בתחתוני כותנה מאווררים ואת ניקוי הבגדים רצוי לעשות בחומרי כביסה טבעיים ולא בחומרים הרגילים. להורדת גרד, אדמומיות ומניעת טפילים ישנן תערובות שמנים על בסיס היפריקום, שמן עץ התה, לבנדר וקמומיל שמותאמים לשימוש ווגינלי.

סיכום

הווגינה היא ביטוי לנשיות. זהו המקום המקודש שבאמצעותו נוצרים החיים והחיים באים לעולם, זהו המקום להנאה, עונג ומיניות. בתרבות המערבית הווגינה הפכה למקום שבו התחיל "החטא הקדמון" בתפיסה היהודית-נוצרית-מוסלמית (סיפור פיתוי אדם ע"י חווה). ולכן לאזור שנחשב כטאבו ולסוד שיש להסתירו ולהתבייש בו. חשוב להבין שכמו כל תסמין חיצוני הפרשות ווגינליות הן קצה הקרחון לבעיה פנימית, גופנית, רגשית ונפשית. הטיפול בהפרשות יכול להוציא החוצה הרבה טראומות, קשיים, תסכולים וביקורת עצמית שקשורה לנשיות, מיניות ודימוי הגוף. תהליך טיפולי רגיש ומקצועי יסייע לאישה ליצור ולהוליד את עצמה מחדש כאישה חזקה ששלמה עם גופה, נשיותה ומיניותה.

כתיבת תגובה